Etiske retningslinjer

Her beskrives de etiske retningslinjene alle våre medlemmer forplikter seg til å følge. Formålet med retningslinjene er å skape trygge og profesjonelle rammer for arbeidet og i møtet mellom meditasjonslærer og meditasjonselev.

Etiske retningslinjer for Norsk Meditasjonslærerforbund

Medlemmene er forpliktet til å følge forbundets etiske retningslinjer.

  1. LOVVERK OG REGLER
    Medlemmene forplikter seg til å følge landets lover og gjeldende reguleringer.

  2. ROM FOR ALLE
    Diskriminering basert på kjønn, religion, etnisk bakgrunn, seksuell legning, funksjonsnivå eller lignende skal ikke forekomme.

  3. FAGLIG UTVIKLING
    Medlemmene skal søke å holde seg faglig oppdatert og å delta i utviklingen av meditasjon som fagområde med en erfaringsbasert forankring.

  4. TRYGGHET
    Meditasjonslæreren har ansvar for at all undervisning foregår i trygge former og skal gjøre sitt beste for at det er et inkluderende, åpent og trygt miljø for studentene. Ved spørsmål som går utover egen fagkompetanse skal meditasjonslæreren henvise videre til andre egnede faginstanser. 

  5. MAKT
    En lærer/student relasjon gir per definisjon et skjevt maktforhold. Meditasjonslæreren skal være bevisst dette forholdet og ikke utnytte det for egen vinning, hverken økonomisk, seksuelt eller på annen måte.

  6. BERØRING
    Meditasjonslæreren skal ha et bevisst forhold til det å berøre studentene. Ingen berøring skal gjøres på en måte som er krenkende, smertefull, seksualisert eller på annen måte går over studentens egne grenser.

  7. MARKEDSFØRING
    Medlemmene skal være ærlige i markedsføringen av sine tilbud. Dette gjelder både selve tjenesten som tilbys, egen utdanning, pris og avtalevilkår. Meditasjon skal ikke tilbys som en garantert kur for ulike lidelser og sykdommer, men kan markedsføres som et supplement og en støtte i behandling av disse.

  8. TAUSHETSPLIKT
    Meditasjonslæreren skal overholde en moralsk taushetsplikt i forhold til sensitiv informasjon om studenter som hen får kjennskap til gjennom undervisningen, og også oppfordre og bevisstgjøre sine studenter om å ikke dele slik informasjon videre med utenforstående.